fbpx

Sådan håndterer du hverdagen med IBD

Hverdagen med IBD, Crohns eller colitis ulcerosa. Stress, kost og behandling.

Vi har samlet nogle gode råd, der kan give dig en rettesnor i hverdagen, så du kan leve bedst muligt med IBD. Konstant træthed, modløshed og følelsen af at være en skygge af sig selv. Det kan være svært at holde modet oppe, når du lever med en kronisk sygdom som IBD.

Tag din IBD alvorligt

Det er forskelligt, hvor stor en del af din hverdag, sygdommen påvirker. For nogle er det vigtigt (og nødvendigt) at have IBD i tankerne hele dagen og i alt, hvad de foretager sig.

For andre er det vigtigt, at sygdommen træder i baggrunden og kun glimtvis påvirker dagens gøremål. Men for alle med IBD er det vigtigt at tage sygdommen alvorligt. Det kan du gøre ved at følge nedenstående seks punkter:

Kend din IBD og dine behandlingsmuligheder

Jo bedre, du kender din sygdom, jo bedre kan du planlægge din dag og dit liv med IBD. Det er vigtigt, at du sætter dig ind i, hvad du kan forvente af dig selv, både når du har det godt og er symptomfri, samt når du kæmper med et udbrud.

Det er også vigtigt, at du sætter dig ind i, hvordan sygdommen kan behandles. På den måde tager du også selv ansvar for, at du er godt nok behandlet – og kan handle på det, hvis du mener, at behandlingen ikke virker. Få overblik over de forskellige behandlingsmuligheder her.

Tag din medicin mod IBD og følg behandlingsplanen

Uanset hvilken behandling du får lige nu, er det vigtigt, at du tager din medicin. Medicinen kan ikke helbrede dig, men den kan nedsætte betændelsen i tarmene og dermed lindre symptomerne.

Det er vigtigt, at du bliver ved med at tage din medicin, også når du har det godt og ikke mærker noget til sygdommen. Medicinen hjælper nemlig med at forebygge nye udbrud.

Stopper du med at tage din medicin, er der højere risiko for, at der igen vil komme betændelse i tarmen.

Det er også vigtigt, at du møder op til dine undersøgelser, kontroller og eventuelle behandlinger på dit behandlingssted.

Husk desuden, at sygeplejerskerne på dit behandlingssted også er ressourcepersoner, du kan stille spørgsmål om din sygdom. Du vil kunne tale med dem om alt fra de helt konkrete om symptomer og behandling, men også om følelsesmæssige og lidt sværere emner.

Har du spørgsmål til din behandling, eller synes du ikke, din behandling har tilstrækkelig effekt, så tal med din læge. Du kan blive klædt på til snakken om behandling med denne spørgeguide.

IBD – prioritér din kost

IBD-sygdomme som Crohns sygdom og Colitis Ulcerosa rammer fordøjelseskanalen, og derfor spiller kost og ernæring en stor rolle i IBD-patienters liv. Der findes ikke en speciel kostplan, som alle med IBD skal følge, men der findes mange forslag til, hvad du kan spise, når du har IBD.

Grundlæggende er det sådan, at sund kost for nogle kan lindre symptomer og ubehag, understøtte behandling og i det hele taget forbedre dit velbefindende. Få et overblik over, hvilke kostplaner man kan afprøve, når man har IBD.

IBD – mærk efter

Mange kan godt mærke, når de presser sig selv for hårdt. Alligevel kan det være svært at acceptere, at man den ene dag må aflyse alt på grund af mavesmerter og opholde sig tæt på toilettet, men den næste har overskud til at feste med vennerne.

Hverdagen med IBD kræver, at du hver dag – og flere gange om dagen – tager dig tid til at mærke efter, hvordan du har det, og justerer dagens gøremål efter det. Det nytter ikke at presse sig selv for hårdt, for ofte må man bøde for det dagen efter.

Undgå stress, når du har IBD

Mange oplever, at deres maveproblemer bliver værre, når de er stressede. Det kan der være både en fysisk og en psykisk årsag til. Rent fysisk signalerer stress ’alarmberedskab’ til kroppen. Det betyder, at blodforsyningen koncentreres omkring musklerne og hjernen.

Det er en rent fysisk reaktion, der giver mening, hvis vi kortvarigt skal præstere på højt niveau. Men blodforsyningen omkring tarmen bliver nedprioriteret under stress, og det kan give nedsat aktivitet og dermed maveproblemer – særligt hvis du er stresset i længere tid.

Er du stresset, er der risiko for, at du hverken har tid til eller magter at lave ordentlig mad, du sover typisk dårligere og overhører måske i højere grad kroppens signaler. Når du samtidig lever med en kronisk sygdom, kan det give øget sygdomsaktivitet – eller for nogle ligefrem fremkalde et udbrud.

Når sygdommen er i udbrud, vil du være mere træt, og så bliver det mere og mere udfordrende at få hverdagen til at fungere. Du kan få følelsen af utilstrækkelighed, som igen stresser dig yderligere – og så er der skabt en ond cirkel, hvor stress og dårlig samvittighed afløser hinanden. Derfor er det vigtigt at forebygge stress – og at have en plan klar, hvis du alligevel i perioder føler dig stresset.

Nogle har gavn af afslapningsøvelser som meditation, mindfulness eller yoga. Moderat sport kan også have en positiv og forebyggende effekt på stress, men det er meget forskelligt, hvad man kan overkomme af motion med IBD.

Start i det små og mærk efter, hvad der passer til dig og din sygdom. En kort gåtur i moderat tempo hver dag er bedre end ingenting.

Planlæg din dag efter din IBD

Består dagen af lange møder, skal du på café, eller skal du køre langt? Når du lever med IBD, er det vigtigt, at du planlægger dagen, så du så vidt muligt er forberedt på det meste. Også på det uforudsete. Overvej for eksempel følgende:

  • Husk din medicin
  • Husk ekstra undertøj og eventuelt ekstra bukser
  • Husk en pose til beskidt tøj
  • Husk et par vådservietter eller ekstra toiletpapir i tasken
  • Hav en flaske håndsprit på dig, hvis uheldet er ude
  • Hav eventuelt lidt mad med, som du ved, du kan spise.
  • Har du smerter, når du sidder ned, så kan det være en hjælp at medbringe en blød pude, så du kan sidde på selv hårde stole.
  • Skal du et nyt sted hen, fx café, biograf eller lignende, så tjek på forhånd, hvor toiletterne er.
  • Du kan finde offentlige toiletter med lynadgang for medlemmer af colitis-crohn foreningen her
  • Har du flere gode råd? Så skriv dem meget gerne på vores Facebook-side ”Lev med IBD”