FÆRRE KALORIER – SAMME MÆNGDE

Det handler ikke om at vende vanerne helt på hovedet med det samme, men at du gør det i et roligt tempo over tid, så du når at føle dig klar til at tage næste skridt.

RÅD NUMMER 2

Velkommen til vores anden artikel om vægttabsråd. I dag skal det handle om, hvordan du kan indtage færre kalorier uden at spise eller drikke mindre, end du er vant til.

Lad os starte med det, vi drikker. Her er der nemlig gode råd at hente. Vidste du fx, at det tager længere tid at opnå en mæthedsfornemmelse, når du drikker, end når du spiser – også selvom du indtager lige mange kalorier?

Drikker du fx 0,5 liter sukkerholdig sodavand om dagen, vil du efter 12 måneder kunne tabe dig næsten 6 kg, hvis du i stedet drikker vand.

Her kan du finde flere eksempler på, hvordan en udskiftning af drikkevarer kan føre til vægttab. Vægttabene er efter 12 mdr.

eksempler på, hvordan en udskiftning af drikkevarer kan føre til vægttab. Vægttabene er efter 12 mdr.
Tabel fra: 10 veje til vægttab. Sundhedsstyrelsen og Komiteen for Sundhedsoplysning, 2019 3. udgave, 1. oplag, 2019.

Husk igen, at det er vigtigt at tage små skridt. Det handler ikke om at vende vanerne helt på hovedet med det samme, men at du gør det i et roligt tempo over tid, så du når at føle dig klar til at tage næste skridt.

DOWNLOAD

SPØRGEGUIDE

Jo bedre du er forberedt til undersøgelsen, jo mere kan du tage del i samtalen ved for eksempel at huske at stille de spørgsmål, der er vigtigst for dig og dit behandlingsforløb.

Download ikon