FÆRRE KALORIER – SAMME MÆNGDE: DEL 2

Udover at frugt og grønt er fyldt med vitaminer og andre gode ting, som gavner dit helbred, så har de samtidig et meget lavt kalorieindhold.

RÅD NUMMER 4

Kan du huske råd nummer to, der handlede om, hvor mange kalorier du kan spare ved fx at skifte mælk, øl og sodavand ud med vand? Denne uges artikel handler om, hvordan du kan gøre det samme med den mad, du spiser. Og hvordan gør man så det?

Svaret er enkelt – spis mere frugt og grønt. Udover at frugt og grønt er fyldt med vitaminer og andre gode ting, som gavner dit helbred, så har de samtidig et meget lavt kalorieindhold. Derfor kan du som en start begynde med at spise mere af det frugt og grønt, du allerede spiser i dag, og med tiden kan du måske endda lade det erstatte ris og pasta. Kartofler eller stegte grøntsager fungerer fx godt som tilbehør til aftensmaden -husk at tilberede dem med en lille mængde fedtstof – måske kan det endda helt undværes.

Spiser du fx to skiver lyst brød hver dag, vil du efter 12 måneder kunne tabe dig næsten 7 kg, hvis du bytter det ud med bare 100 g grøntsager*.

Find flere eksempler på, hvordan en udskiftning af dine madvarer kan føre til vægttab lige her. Vægttabene er efter 12 måneder**.

Husk, at det er vigtigt at tage små skridt. Gør det i dit eget tempo, så du når at føle dig klar til at tage næste skridt. Det handler ikke om at vende vanerne helt på hovedet med det samme, men at gøre det stille og roligt over tid.

*Fra: 10 veje til vægttab. Sundhedsstyrelsen og Komiteen for Sundhedsoplysning, 2019 3. udgave, 1. oplag, 2019.

**Tabel fra: 10 veje til vægttab. Sundhedsstyrelsen og Komiteen for Sundhedsoplysning, 2019 3. udgave, 1. oplag, 2019

DOWNLOAD

SPØRGEGUIDE

Jo bedre du er forberedt til undersøgelsen, jo mere kan du tage del i samtalen ved for eksempel at huske at stille de spørgsmål, der er vigtigst for dig og dit behandlingsforløb.

Download ikon